تاریخچه آجر سفال

کد خبر: 362    تاریخ: دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ساعت ۱۸:۱۴:۳۰    بازدید: 270

آجر سفال نوعی محصول سفالی، که بصورت استاندارد برای ساخت و ساز استفاده می شود.آجر در حدود 6000 سال پیش با خشکانده شدن در مقابل آفتاب تولیده می شد، و هم اکنون طیف وسیعی از آجر سفالی در ساخت و ساز مورد استفاده  قرار می گیرد که بعنوان کوچکترین واحد ساخت ساز از جنس رس یا سیل یا ترکیب هر دو ساخته میشود و در کوره پخته می شود تا سختی و دوام کافی را داشته باشد. از نظر تولید کنندگان آجر باستانی کوچکترینواحد ساختمانی یعنی در حدی که یه شخص براحتی بتواند آن را بلند و حمل کند و در دست بگیرید. امروزه اندازه آجر در هر کشوری در اندازه های متفاوت تولید می شود، ولی عموما برای اهداف کلی ساخت ساز اندازه آن در حدود 5.5 × 9.5 × 20 می باشد.

نوع دیگری از آجر، آجر نسوزها هستند، آجر نسوزها در دیگهای بخار، کوره های صنعتی و خانگی و شومینه استفاده می شود.

البته امروزه محصولات دیگیری سیمان و مصالح ساخته می شود که می تواند جایگزین آجر شود و عموما همان کارهایی را انجام میدهند که محصولات ساختمانی ذکر شده در بالا انجام می دهند.

تاریخچه آجر سفال

تاریخچه تولید آجر

آجر خاکی(خشت) که تحت نور خورشید خشکانده می شد یکی از نخستین مصالح مورداستفاده ساختمانی است. ممکن است تصور شود که در رودخانه های نیل، فرات و ...، پس از سیل، رسوبات را تجمع داده و بصورت قالب های کیک مانندی را ایجاد کند که می تواند به واحد های خام ساختمانی تبدیل شود تا برای ساخت کلبه ها برای حفاظت از آب و هوا مورد استفاده قرار گیرند. در شهر باستانی اور، در بین النهرین (عراق امروزی)، اولین گنبد واقعی آجری ساخته شد البته از گنبد چیزی باقیمانده است، اما وصف آن بعنوان اولین بنای ساخته شده از آجر گلی باقی مانده است.

بدون شک، آجر کوره، بدون شک، همان آجر گلی است در کوره تحت حرارت پخته می شود. در اور بقایای کوره بسته کشف شده است، که در آن گرما کنترل می شد. زیگورات در اور نمونه ای از بناهایی است که با آجر خاکی یا همان ساخته شده است که بعد از 2500 سال (حدود 1500 مترمربع) توسط آجر کوره بازسازی شد.

همانطور که تمدن به شرق و غرب خاورمیانه گسترش یافت، تولید و استفاده از آجر نیز بیشتر شد. دیوار بزرگ چین از هر دو آجر کوره و خشت ساخته شده است. نمونه های اولیه آجرکاری در رم، بازسازی پانتئون با یک گنبد آجری و بتنی بی نظیر بود، 43 متر قطر و ارتفاع ، حمام آدریان، که در آن ستون های تراکاتا برای استحکام سطوحی که حرارت زیادی می بینند،استفاده شده است.

اروپای غربی آجر را به عنوان مصالح معماری بیش از هر منطقه دیگر در جهان مورد استفاده قرار داد. این امر در مبارزه با آتش سوزی های فاجعه بار که به طور مداوم در شهرهای قرون وسطی  اتفاق می افتاد، انجام پذیرفت. پس از آتش سوزی بزرگ سال 1666، لندن از یک شهر چوبی به شهری آجری تبدیل شد و از آجر تنها به منظور حفاظت از آتش سوزی شد.

ویژه ها